Dana 23. i 24. svibnja 2022. godine u sklopu projekta Djeca Petrinje u srcu našu su školu posjetili članovi udruge Prirodopolis. Kad su nas posjetili prvi put, za učenike od 1. do 5. razreda u auli škole postavili su eksponate iz svoje pokretne interaktivne izložbe kojima su učenici mogli slobodno rukovati, promatrati pojave i izvoditi pokuse. Ovoga tjedna za učenike 6., 7. i 8. razreda OŠ Dragutina Tadijanovića i I. osnovne škole Petrinja organizirali su radionice na kojima su učenici samostalno ili u paru izvodili pokuse iz područja mehanike, topline, elektromagnetizma i optike. Uz pribor za izvođenje pokusa dobili su i pisane upute s fotografijama pribora s natpisom, kratke i lako čitljive kartice koje sugeriraju prvi operativni pristup svakom eksperimentu, smjernice za promišljeno promatranje i objašnjavanje pojava, artikulirane tekstove za formalniji školski pristup s alatima za ispitivanje obrazaca učenja kod djece.
Gospodin Hrvoje Mesić, fizičar i predsjednik Udruge, objasnio nam je kako je udruga nastala i zašto se tako zove:
„U najširem smislu sveukupno naslijeđe čovječanstva, to je kultura. Ali se danas izdvojilo, pod kulturom se danas smatra književnost, film, glazba, kazalište, a prirodoslovlje, znanost se ne smatra kulturom. Pa to je isto kultura čovječanstva, ali se radi sad ta umjetna podjela. Mi hoćemo da se i prirodoslovne znanosti smatraju dijelom kulture odnosno općeg obrazovanja čovjeka.”
U društvu se popularizira znanost što znači da se u školi uče i promiču prirodoslovni predmeti, a u razvijenijim dijelovima svijeta postoje prirodoslovna središta (engl. science center). Udruga Prirodopolis okuplja zainteresirane pojedince – planere, znanstvenike, edukatore, poslovne poduzetnike koji su željeli stvoriti prirodoslovno kulturno središte. Godine 2002. započeta je ideja o osnivanju Prirodopolisa sa željom da udruga negdje ima stalan prostor za rad. Napravljena je interaktivna izložba u Tehničkom muzeju koju je posjetilo 25 000 ljudi u dva mjeseca i to je bila najposjećenija izložba u dotadašnjoj povijesti muzeja. Od početka sve rekvizite i pribor za pokuse izrađuju sami, a udruga danas nudi tri tipa izložbi:
- pokretnu interaktivnu izložbu s oko 40 eksponata iz različitih područja fizike kojima djeca mogu samostalno rukovati i promatrati pojave, a namijenjena je djeci predškolske dobi i učenicima nižih razreda osnovne škole;
- radionice za učenike viših razreda osnovne škole na kojima u skupinama ili u paru samostalno izvode pokuse i promatraju pojave;
- popularna predavanja za učenike, nastavnike i javnost na kojima se također demonstriraju prirodne pojave i izvode pokusi.
Dok smo razgovarali s gosp. Mesićem, objasnio nam je kako funkcionira jedan eksponat s prstenom, maticom i praznom bocom: „Recimo ovo se smatra trivijalnim pokusom, da vi stavite ovako tu prsten i onda gore stavite maticu i kad ja izmaknem prsten, matica padne unutra. Sad je to zakon tromosti ili inercije.“
Ispričao nam je i anegdotu iz jedne osnovne škole u kojoj je radio demonstracijski pokus s čeličnom kuglicom i guščjim perom. Pustio je s iste visine kuglicu i pero da padnu na pod. Pretpostavljate, kuglica je brže pala. Učenicima ovaj pokus na početku i nije bio baš zanimljiv, ali onda je uzeo dvije plastične kutijice iz Kinder jajeta i u jednu stavio kuglicu, a u drugu pero. Kad je ponovno s iste visine bacio kutijice, pale su istovremeno. Jedan je učenik nakon toga iznenađeno povikao da predavač vara. Ostao je u čudu, kako je moguće da sada kuglica i pero padaju istom brzinom. Počeo je preispitivati svoje dosadašnje znanje i raspravljati s drugim učenikom o tome što se dogodilo i zašto. Kasnije im je gosp. Mesić objasnio da je riječ o poistovjećivanju otpora zraka.
I naši su učenici uživali izvodeći pokuse i vjerujemo da im je bilo zanimljivo i da su pritom nešto i naučili.
Projekt Djeca Petrinje u srcu financirala je Europska unija sredstvima iz Europskog socijalnog fonda u iznosu od 930.116,10 HRK.